torsdag 15. november 2012

Tur i nærområdet

I kunnskapsløftet står det at elevene skal kunne " kjenne att historiske spor i sitt i eige lokalmiljø og undersøkje lokale samlinger og minnesmerke". Hver uke går vi på tur i nærområdet. Jeg har tidligere fortalt om vikinggravene som er ved Bautasteinene og hulveien. Denne uken hadde jeg forberedt historien om ruinene ved kraftstasjonen. Jeg spurte om noen viste hva som hadde vært i ruinene, og to av guttene hadde kunnskap om at det hadde vært en fangeleir. Elevene syntes det var spennede å høre at de nå sto i kjøkkenet, og forslagene var mange om hva det lille murtårnet kunne være. De foreslo ovn, vannhull, gjemmested o.l. Vi snakket om krigen, og at leiren var blitt brukt til hestehold. Dette syntes jentene var veldig interessant, og gjorde at fangeleiren ikke ble så skremmende.

Da vi kom tilbake på skolen, skulle elevene skrive tekst fra uteskoledagen. Et av  kriteriene mine var at alle skulle skrive noe fra det jeg hadde fortalt om fra fangeleiren. Vi hadde idemyldring, og laget tankekart. Tankekartet ble et redsakap for de elevene som trenger ekstra støtte i skrivingen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar