onsdag 14. november 2012

Løkkeskrift
På min skole har vi valgt å sette fokus på løkkeskrift som den sammenhengende skriften elevene skal lære seg. Mine elever er så begeistret for å lære seg løkkeskriften, at når ukeplanen deles ut fredag, hiver de seg over den for å se hvilken bokstav de skal få lære neste uke. Vi har snakket mye om at det å skrive kommer til å ta litt lengre tid nå. Dialogen om løkkeskriften er viktig for at elevene ikke skal miste motivasjonen for det å skrive. Vi som lærere må fortelle at grunnen til at det går så sakte nå, er jo at bokstavformen er ny, og at det er greit Jeg opplevde at samtalen vår om dette, lettet mange av mine elever.

For at elevene skal huske hvor i bokstavhuset løkkebokstavene skal være, tegner jeg inn en mus i kjelleren, Messi (fotballspiller) i 1. etasje og et støvtroll på loftet. Mine erfaringer med dette er at barna husker lettere, når de kan visualisere tegn/symboler i de ulike etasjene. Så er det jo veldig morsomt når jeg skriver feil og løkkebokstaven a er kommet ned i kjelleren. Da roper alle "Nei Siri! Musa tar den":).

4 kommentarer:

  1. Hvorfor akkurat Messi? :-) Utrolig kult da! :-)

    SvarSlett
  2. Hvorfor Messi!!! Han er jo verdens beste fotballspiller. Vell, jeg mener jo det, men grunnen er at mine to sønner er helt hekta på Barca. Jeg bruker å snakke mye om guttene mine til elevene i klassen. I tillegg er både jentene og guttene i klassen meget interessert i fotball. Nå når Messi har fått baby, tegner jeg Thiago sammen med Messi i bokstavhuset:)

    SvarSlett
  3. Nå leste jeg innlegget ditt en gang til og da så jeg selvfølgelig at du hadde skrevet om din erfaring :-) Gikk tydeligvis litt fort når jeg leste første gangen :-) Jeg syns det er utrolig kult at du bruker akkurat Messi, og jeg er selvfølgelig enig i at han er verdens beste fotballspiller!! God ide å bruke noe elevene kjenner igjen i, noe de interesserer seg for. Tror det er veldig positivt for læring og læringslyst :-)

    SvarSlett
  4. Eneste ulempen med dette, er at elevene blir så opptatt av tegningene. Når de da skal skrive bokstavene på et laminert A3 ark med linjene i bokstavhuset, bruker de tiden til å tegne tegningene i "sitt" hus:). Da må jeg frem å veilede.

    SvarSlett