mandag 5. november 2012

Å skrive fortelling
For å lære elevene mine hvordan en fortelling er bygget opp, gav jeg dem en bildefortelling uten tekst. Bildene var satt i rekkefølge med bokstaver fra a til h. Før de fikk begynne å skrive, satte vi oss i lytteringen og gikk gjennom bilde for bilde. Vi skulle jobbe med sjangeren eventyr. Vi snakket da om hva som kjennetegner eventyr og laget tankekart over dette. Elevene kom fram til at dragen var den onde og gutten var den snille. Vi måtte også ha med "Det var en gang" og "Snipp snapp snute så var eventyret ute".  De kom også med at i eventyr skjer det magiske ting, og mange kan trylle. I tillegg var de enige om at i eventyrene kunne både dyr og mennesker snakke. Elevene så også at gutten hadde dårlige klær og nistepakke med seg. Kongen gikk de ut fra hadde mye penger, for slik er det jo bare. Så her kom begrepene fattig og rik inn. I tillegg snakket vi om ordene stor, liten, sint, snill, farlig, magisk rik, fattig m.m. Så her var det mye begrepslæring.
Kilde: Agora språkbok, Beck,Heggem,Kverndokken

Etter dette snakket vi om hvor viktig det var å ha en overskrift til fortellingen, og at en overskrift måtte handle om noe som var i eventyret. Jeg kom med ulike eksempler med overskrifter som ikke hadde med bildeserien å gjøre, og elevene var enige i at disse kunnne vi ikke bruke.

Jeg satte noen kriterier som elevne skulle ha med:
1. Overskrift
2. Adjektiv
3. "Det var en gang" og "Snipp snapp snute ......"

I forhold til adjektiv skulle alle beskrive hvordan dragen så ut, men de fikk selvfølgelig beskrive andre personer/ting også.
Iveren var stor hos ungene og det var en flott arbeidsro i klassen. Her er et av eventyrene skrevet av gutt 2.trinn.




 


2 kommentarer:

  1. Nydelig fortelling fra en svært tiltalende skolevirkelighet. Godt didaktisk opplegg der elevene fikk spille med fra første øyeblikk.

    Herlig godt og sjarmerende eventyr. Flink gutt.

    SvarSlett
  2. Så fint at du likte dette. Elevene var engasjerte fra første stund. Jeg tror mye er pga deres kunnskap om eventyr, og at de da følte at "dette mestrer jo jeg:)".

    SvarSlett