tirsdag 9. oktober 2012

Hva er Scribus?

For å finne ut hva Scribus er, gikk jeg på nettet for å finne en forklaring. Dette er hva som stod på Wikepeidia:

"Scribus er en ombrekningsprogram (DTP) som blir utgitt som fri programvare under GPL-lisens (Her begynner jo jeg allerede å dette av). Videre står det at programvaren er utviklet med Qt-verktøy, slik at de støtter de største plattformene, slik som Linux, Mac OS X, Microsoft Windows i tillegg til f.eks. OS/2. Det konkurrerer med kommersielle programvarepakker som Adobe PageMaker, QuarkXPress og Abobe InDesign" (kilde: Wikipedia)

Med mine datakunnskaper ble jeg ikke noe klokere. Jeg gikk så inn på Scribus sin nettside, for å se om kanskje forklaringen der var litt lettere. Jeg fant dette...

"Scribus er et Open Source program som bringer profesjonell sidelayout til Linux / UNIX, Mac OS X, OS / 2 Warp 4/eComStation og Windows-skrivebord med en kombinasjon av trykk-klar produksjon og nye tilnærminger til side design. Under et moderne og brukervennlig grensesnitt, støtter Scribus profesjonelle publisering, for eksempel fargeseparasjoner, CMYK og Spot Color støtte, ICC fargestyring og allsidig PDF etableringen" (kilde: www.scribus.net)

Ved å lese disse forklaringen fikk jeg ikke større kunnskaper om hva Scribus er, men er nå enda mer forvirret. Ser at jeg har en lang vei å gå når det gjelder datakunnskaper.

2 kommentarer:

  1. Desktop publishing (DTP) har inntil nylig vært bedrevet av profesjonelle med tunglært og dyr programvare. "Kompleksiteten i mange av disse dataprogrammene utelukket opprinnelig designere som ikke hadde økonomi til å lære å bruke dem, eller hadde mulighet til å lære dem i studiesammenheng." Se http://no.wikipedia.org/wiki/Grafisk_design#Desktop_Publishing

    Vi andre har slitt med tekstbehandlings-programmenes begrensninger.

    Siden DTP har vært sært, er også begrepene som skal forklare hva det er spesielle. Det viser du til fulle. Av det du gjengir er noe fra Scribus til å forstå: "profesjonell sidelayout". Scribus er altså et gratis og nokså lettlært program for å lage trykksaker (plakater, brosjyrer, aviser) med et profesjonelt utseende.

    Men: Etter å ha prøvd Scribus og laget din første vellykkede plakat vet du egentlig hva Scribus er til. Det er ikke sikkert du behøver å forstå alle fagbegrepene for å bli en kløpper med programmet. Enda viktigere er at du blir god til å bruke Scribus og andre IKT-verktøy/-program i din undervisning. Det har du en fantastisk fortelling om i ditt forrige innlegg.

    SvarSlett
  2. Ja, jeg fikk jo en forståelse av hva Scribus var på forrige samling. Mitt mål her var jo å vise hvor vanskelig ting kan være for oss som ikke er spesielt datakyndige. Leste dette innlegget til mine kollegaer på jobb, og vi fikk oss en god latter når alle databegrepene poppet opp.

    SvarSlett